بررسی دو فرم رایج موسیقی سازی دوره رنسانس: «فانتزی و تم و واریاسیون»

پایان نامه
چکیده

در مواجهه با آثار بازگردانده شده به شیوه ی آوانگاریِ مدرن، که عمدتا مجموعه ی وسیعی از قطعات رنسانس و باروک که در شکل اولیه ی آنها آوانگاری به شیوه ی دستان نگاره صورت گرفته، به علت فقدان اطلاعات تکمیلی جهت تشخیص اجرای صحیح (اشاره به سرعت، دینامیک، خط های صوتی و ...) و عدم آگاهی کافی بعضی از ویراستاران، حساسیت پیگیری و دسترسی به منابع اولیه، با استناد به شواهد قابل دسترس از زیباشناسی مرسومِ آن دوره بسیار احساس می گردد. در جریان تحصیل اینجانب، قطعات مربوط به ساز لوت و ویهوئلا که شامل ویژگی های ذکرشده می باشند، آشنایی و اجرای قطعه ی «آواز امپراطور» اثر لوئیس ناروائز، زمینه ی کنجکاوی و کند و کاش را جهت پی بردن به معیارهای تاریخی صحیح و نه فقط پیروی از اطلاعات درج شده در نسخه های ویراستاری شده ی امروزی، ایجاد می کند. این قطعه تنظیمی است از قطعه ی دیگری تحت عنوان «هزار افسوس» که توسط ژوسکن دپره برای چهار خط آوازی ساخته شده است. بررسی یک اثر هنری مربوط به چند قرن پیش، مانند تفحص در آثار باستانی و یا حتی رویدادهای تاریخی می باشد، چرا که در خلق چنین آثاری، عناصر و عوامل عدیده ای از جمله عوامل اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و ... تاثیرگذار می باشند و برای دسترسی به یک پژوهش همه جانبه و جامع، مطالعه ی موشکافانه ی تک تک این عوامل امری ضروری به نظر می رسد. لذا برای دست یابی به اهداف بیان شده، باید به سوالات زیر پاسخ گفت: 1- عصر رنسانس مصادف با چه حوادث و تحولات تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و ... بوده و این حوادث و تحولات چه تاثیراتی بر هنر رنسانس و علی الخصوص موسیقیِ رنسانس و ترویجِ آن داشته است؟ 2- در عصر رنسانس برای نوشتن و انتشار آثار موسیقی چه روشی به کار گرفته می شده است؟ 3- مبدا و ریشه ی قطعه ی «آواز امپراطور» چه بوده است؟ 4- آیا قطعه ی «آواز امپراطور» تنظیم نت به نت اثر ژوسکن است یا در خلال این تنظیم، ناروائز عناصر دیگری را نیز به آن افزوده است؟ 5- در برگردان امروزیِ دستان نگاره ی موجود از این قطعه، ویراستاران تا چه حد به اصل اثر وفادار بوده اند؟ برای دستیابی به پاسخ سوالاتِ مطرح شده، ابتدا در یک نگاه کلی هنر و جامعه ی رنسانس را مورد بررسی قرار داده و به ساختارهای زیباشناختی و عوامل درونی و بیرونیِ نوزایی رنسانس و ظهور تغییرات در موسیقی رنسانس پرداخته می شود. برای تحلیل دقیق و جامع قطعه ی «آواز امپراطور» می بایست مبدا و سرمنشاء این قطعه مورد مطالعه قرار گیرد، لذا در فصل های بعدی، تاریخچه ی مختصری از ساز ویهوئلا و شیوه های رایج نت نگاریِ رنسانس مورد بررسی قرار می گیرد. هم چنین آگاهی از زندگی نامه و تالیفات و آثار خالقین این قطعه، به درک صحیحِ ساختار و عوامل بنیادی، از جمله فرم اثر، مطالعه ی دقیق دستان نگاره ی اصلی، مفهوم و تشخیص انواع دیمینوشن های افزوده شده و چگونگی صدادهیِ آن بر روی ساز ویهوئلا کمک شایانی خواهد کرد. در انتها قطعه آواز امپراطور با شانسونِ هزار افسوس تطبیق نت به نت داده شده و انواع دیمینوشن های اضافه شده به آن مورد بررسی قرار گرفته است. هم چنین برای دستیابی به نکات حائز اهمیت برای برگردان یک دستان نگاره به نت نگاریِ امروزی، نمونه ای از یک برگردان مورد انتقاد قرار گرفته است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

Immune and non-immune assays

تاسياقلما فلتخم ىلع ءوضلا ضعب ءاقلإ تم ةعجارلما هذه يف دضتسلماب دضلا تلاعافت ىلع دمتعت يتلا ةموسولما ةيعانلما ةيعانلما و ،ةيقلأتلا ةيعانلما تاسايقلما لمشت يتلاو Ag-Ab هذه فيرعت تم .)EIA, ELISA( ةييمزنلإا ةيعانلما و ،ةيعاعشلا و تلاعافتلا أدبلم رصتخم فصو عم لًاوأ ةثلاثلا تاسياقلما اهروطت حيضوتل يخيراتلا جردتلا بسح تشقون مث ،تاقيبطتلا امك .لماك لكشب ةيلآ ةينقت ىلإ ةياهنلا يف داق يذلا يجيردتلا ةخطلل...

متن کامل

Hyperlipidemia in rheumatoid arthritis patients in Saudi Arabia

يديوتامورلا لصافلما باهتلا ضيرم180 ةساردلا تلمش :جئاتنلا عافترا نأ جئاتنلا ترهظأ .)اًماع 40.49±12.19 رمعلا طسوتم( يف LDL لدعم و )55.1%(لورتسلوكلا لدعم عافترا راشتنا لدعم عافترا ينب ةيئاصحإ ةوق تاذ ةقلاع دوجو نع تفشك .)51.2%( ىلع ةولاعو .)p=0.002( CRP لا هبسن عافترا و لورتسيلوكلا طاشنو يلكلا لورتسلوكلا ينب ةيباجيإ ةقلاع دوجو انظحلا ،كلذ طاقن رخآ ضرم ةكرتشلما اًماع 28 مادختساب اهسايق تم امك ،ضرلما ...

متن کامل

The effect Allium ampeloprasum feeding on serum level of glucose, triglyceride, and total cholesterol of diabetic rats

كچ ي هد هقباس فده و : ييوراد ناهايگ زا هدافتسا اب يتبايد ناراميب رد مرس بولطمان ياهديپيل و زكولگ حطس نداد شهاك يم رادروخرب يدايز ينيلاب تيمها زا دشاب . هوك هرت تهابش رب ينبم يتاقيقحت دهاوش دوجو هب هجوت اب ي س و ي ر رظن زا خرب ي د دض و هرثؤم داوم ي تبا ي س ندوب ي ،ر رب رد اذل يسر هوك هرت نمزم و يكاروخ فرصم رثا رضاح ي ،زكوـلگ نازيم رب رت ي د ييارحص شوم مرس لاتوت لورتسلك و ديريسيلگ سررب دروم يتبا...

متن کامل

[Syntheses of 1,3,4-thiadiazole derivatives].

ةصلاخلا بكرملل ةدیدج تاقتشم ریضحت ىلا ثحبلا يمری 4,3,1 ةیتلاا تلاعافتلا ءارجا للاخ نم لوزایادایاث : ًلاوأ : ب كرملل فیش ةدعاق ریضحت ) 2 و نیما 5 و تبكرم 4,3,1 لوزا یادایاث ( يلیفو یلكوینلا ضیو عتلا ءارجاو ةدعاقلل يرتسلاا ب كرملا نیو كت ى لا يدؤ یل مویدو صلا دیسكوثیا دو جوب ل ثیلاا تاتیسا ومورب عم ) 3 ( ، يذ لا یازاردیھلا عم ھتلعافم تمت ن 99 % د یازاردیھلا قتشم ریضحتل ) 4 ( فیش دعاوق نم د یدع...

متن کامل

عناصر زیباشناسانه مشترک در معماری و موسیقی (مطالعه موردی دوره رنسانس)

Two arts, architecture and music from the beginning of history, have always had a lively presence in human life, in so far as it is difficult to determine the priority of each of them. The comparative study of these two artistic fields brings together common elements in architecture and music and their relationship with each other. It should be noted that the spatial range studied in this study...

متن کامل

Uterine sarcoma

دقو .محرلا اموكراس نم نوناعي اضيرم 36 ضارعتسا تم :جئاتنلا دجو دقو ،اَماع 57 ةعومجملل رمعلا طسوتم نأ ريراقتلا تدافأ )19%(7 و carcinosarcoma تلاالحا نم )58%( 21 نأ اموكراس ةيمحللا محرلا ةناطب ،leiomyosarcoma )LMS( 6 يف تصخش )undifferentiated endometrial sarcom( .Rhabdomyosarcoma )RMS( 6% ينتلاحو 17% ىضرم ةثلاثلا ةلحرلما يف تصخش تلاالحا فصن براقي ام نأ دجو دقو يأ ةلاح 15( تناك ينح يف .يلاوتلا ىلع )...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده موسیقی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023